Historien om Thise Mejeri er mange historier
Det er historien om nogle ualmindeligt stædige nord- og midtjyske mælkeproducenter, som insisterede på at holde fast i en drøm om at producere økologisk mælk og mejeriprodukter til forbrugerne – på trods af en overvældende modstand i de første år: Stort set ingen butikker ville have de økologiske produkter på hylderne, mejeriet gav dundrende underskud og pressede mælkebøndernes egen økonomi til det yderste.
Det er også historien om et lille andelsmejeri i Salling, som i midten af 1990’erne indleder et samarbejde med den storkøbenhavnske højpriskæde Irma. Selv om der er åbenlyse forskelle i kultur og mentalitet – eller måske netop derfor – slår samarbejdet kreative gnister og resulterer i de følgende 10 år i en sand bølge af nye produkter og kreative koncepter, som for alvor får placeret Thise i forbrugernes bevidsthed.
Endelig er historien om et lille landsbymejeri, som i løbet af et par årtier voksede til en koncernlignende størrelse med milliardomsætning og eksport til fjerne regioner som Mellemøsten og Kina – uden at miste sine rødder i landsbyen.