Dansk madkultur er i bevægelse og under stadig påvirkning udefra. Amerikansk livsstil har præget de danske spisevaner, og Fast Food kulturen har sat sine tydelige spor. Men danske kostvaner er også påvirket af traditioner fra Sydeuropa og fra mere fjerntliggende egne.

Thise Mejeri åbnede i 2005 køkkenvinduet mod nord og sugede frisk luft og inspiration ind fra Nordatlanten – nærmere betegnet fra Island.

Thises Skyr er fremstillet efter den originale islandske recept og i et tæt samarbejde med islandske mejerister.

Thise skyr-produkter

Verdenspremiere på økologisk SKYR

Thises økologiske SKYR blev lanceret med pomp & pragt d. 16. maj 2006.  Begivenheden fandt sted i Irma-Illum på strøget i København og senere på restaurant NOMA på Christianshavn.

Bag arrangementet stod den Islandske Ambassade, mejeriselskabet AGRICE fra Island og Thise Mejeri – fra Jylland.

Blandt de prominente talere ved arrangementet var Islands landbrugsminister Gudni Agustsson, Danmarks Fødevareminister Hans Christian Schmidt, Irmas administrerende direktør Alfred Josefsen og mejeribestyreren fra Thise Mejeri, Poul Pedersen.

En rød dansk malkeko med to kalve udgjorde modtagelseskomitéen på restaurant NOMA, hvor stjernekokken Rene Redzepi og hans dygtige stab trakterede med Skyr-canapéer, Jerseymælk og Islandsk brændevin.

Der blev lyttet andægtigt til den Islandske landbrugsminister, som holdt sin tale på flydende Islandsk. Gudni Agustsson undlod ikke at gøre opmærksom på, at SKYR er hemmeligheden bag den kendsgerning, at verdens stærkeste mænd – og de smukkeste kvinder kommer fra Island. Det Islandske finanseventyr er også svært at forstå, hvis man ser bort fra SKYR. (2006!)

Den langsomme start

Skyren kom på Irmas hylder, men salget var i de første år meget beskedent. Ud fra en ”normal” forretningsmæssig synsvinkel burde produktet nok være udmeldt, for indtjeningen var til nærmest ikke-eksisterende. Det var sikkert også baggrunden for, at Irma og Thise Mejeri fik lov til at beholde produktet helt for sig selv i mange år.

Langsomt begynder interessen for skyr dog at stige. Kendte kokke anvendte i stigende grad produktet, og dagblade, madmagasiner og andre fagblade bragte massiv omtale af Skyrens mange anvendelsesmuligheder, kulinarisk og ernæringsmæssigt.

Den ”Geyserlignende” salgseksplosion

I 2010 solgte Thise Mejeri ca. 5 ton Skyr om ugen, året efter var salget steget med 50 %, og i hvert af de efterfølgende år fra 2012 – 2014 skete der er fordobling af salget.

I alt en 12-dobling af salget fra 2010 til 2014 – fra 5 til 60 ton om ugen!

Godt at vi ikke lukkede ned for produktionen, inden festen startede!

Skyr – et stykke dansk mejerihistorie

Thise Mejeri bragte Skyr til de danske butikshylder i 2006. Et lille nicheprodukt med rødder i Nordatlanten.

Thises succes med den islandske Skyr resulterede i, at flere andre danske mejerier ønskede at være med i successen, så i dag har produktet bredt sig fra Irmas butikshylder til samtlige dagligvarebutikker i Danmark.

Fra at være et lille eksotisk nicheprodukt er Skyr i dag en selvstændig produktionskategori – ikke kun på Thise Mejeri, men i mejeribranchen som helhed.

Historien om Skyr er ikke uden paralleller til eventyret om ”Den grimme ælling”.

Thise skyr-produkter